S-a scurs un secol de la moartea regelui Carol I al României (1839 – 1914)

10 octombrie 2014

Carol I

Astăzi, 10 octombrie, 2014, românii comemorează un secol de la moartea regelui Carol I al României (1839 – 1914). Domnia sa a însemnat pentru București și pentru țară începuturile României moderne.

  • 1866: adoptarea primei Constituții a României
  • 1869: inaugurarea oficială a liniei de cale ferată București-Giurgiu, respectiv a primei gări a Bucureștilor – Gara Filaret
  • 1871: inaugurarea Uzinei de gaz aerian de la Filaret
  • 1872: înființarea Gării de Nord din București (numită, până în anul 1888, „Gara Târgoviștii“). Începerea activității Atelierelor Căilor Ferate din București
  • 1872: deschiderea liniei ferate Roman-Galați-Ploiești-București-Pitești
  • 1872: introducerea tramvaiului cu cai
  • 1875: înființarea Fabricii de ulei vegetal din București
  • 1876: înființarea, la București, a „Societății Naționale de Cruce Roșie a României“
  • 1877: proclamarea independenței de stat a României
  • 1880: deschiderea liniei ferate Ploiești-Predeal
  • 1881: proclamarea României regat și a domnitorului Carol rege. Coroana regelui a fost confecționată din oțelul unui tun capturat la Plevna în 1877, iar cea a reginei Elisabeta a fost realizată din aur, ambele fiind lucrate la Arsenalul Armatei. Ceremonia de încoronare a avut loc în București.
  • 1895: inaugurarea podului peste Dunăre de la Fetești-Cernavodă, proiectat de inginerul Anghel Saligny
  • 1895: crearea flotei maritime a României; în 1897 exista o linie Brăila-Rotterdam, deservită de 5 cargouri românești de 3.500 tone.
  • 1897: demararea construirii Palatului „Casei de Depuneri, Consemnațiuni și Economie” (C.E.C). Palatul este inaugurat în anul 1900
  • 1906: promulgarea primei „Legi a Brevetelor de Invenție” și înființarea „Biroului Brevetelor”, denumit astăzi Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Anterior, în anul 1879, România a produs prima „Lege a mărcilor”.
  • 1906: construirea a 40 de spitale rurale, dintre care unele sunt în funcțiune și astăzi
  • 1908: înființarea „Observatorului Astronomic” cu planetariu („Observatorul Popular”)
  • Fondarea mai multor universități și colegii naționale (licee), edificii importante din patrimoniul artistic al României, pe întreg cuprinsul țării, care există, iar unele încă funcționează și astăzi.
  • De la 173 km în 1869, rețeaua feroviară a ajuns, în 1914, la 2.250 km. Extinderea de drumuri pavate: de la 1.800 km în 1870 la circa 24.800 km în jurul anului 1900. Ziarul Financiar a publicat în 2 septembrie 2013 o analiză comparativă din care reiese că într-un singur an, în România din timpul domniei lui Carol I se pietruiau tot atâția kilometri de drum câți kilometri de autostradă au fost finalizați din 1973 până în 2013.

 

Statuia originală a Regelui Carol I, realizată în 1939 și distrusă în 1948, de regimul comunist. Astăzi există varianta refăcută și dezvelită în 2010, pe același amplasament, vizavi de Palatul Regal, în fața Bibliotecii Centrale Universitare.

Statuia originală a Regelui Carol I, realizată în 1939 și distrusă în 1948, de regimul comunist. Astăzi există varianta refăcută și dezvelită în 2010, pe același amplasament, vizavi de Palatul Regal, în fața Bibliotecii Centrale Universitare. Sursa: www.bucurestiivechisinoi.ro

 

Regele Carol I cu suita, în Albumul Carelor Simbolice, cromolitografie, Biblioteca Academiei Române

Regele Carol I cu suita, în Albumul Carelor Simbolice, opera lui Carol Popp de Szathmári, cromolitografie, Biblioteca Academiei Române

 

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.