Prietenii Bucureștiului

CeRe-ți orașul înapoi, nu aștepta supereroi!

31 octombrie 2013
Sînziana Dobre, CeRe - Centrul de Resurse pentru participare publică
CeRe la CGMB

Echipa CeRe, prezentă la una dintre ședințele Consiliului General al Municipiului București.
Doar așa am putut comunica mesaje consilierilor: planșe afișate în fața camerei video care transmitea în sala de ședințe.

Bucureștiul are un buget centralizat de peste un miliard de euro, asupra căruia decid 56 de oameni: 55 (sunt doar 52 de consilieri care au fost validați până la 1 octombrie 2013) de consilieri generali și un primar general. Acești oameni stabilesc ce se întâmplă cu banii orașului, cu clădirile și terenurile proprietate publică, bazele sportive proprietate publică, sistemul de canalizare, decid ce pasaje rutiere se construiesc, cum vor arăta transportul în comun, pistele de biciclete, parcurile și multe altele.

Este însă foarte greu să ajungi la acești oameni, care sunt niște reprezentanți votați de cetățeni. Dacă vrei să participi la o ședință de consiliu, vei sta într-o cameră separată, uitându-te la un televizor, și nu vei putea să îi dai o scrisoare consilierului care intră în ședință. Nu ai datele de contact ale consilierilor generali pe site. Nu știi cine a votat pentru și cine împotriva unui proiect. Site-ul Primăriei București este complicat și neprietenos. Așadar, peste tot acest proces prin care se iau deciziile se află un văl gros, al lipsei de transparență și de consultare, care îi acoperă pe cei 56 de oameni care hotărăsc pentru bucureșteni.

Centrul de Resurse pentru participare publică

Noi, echipa de la Centrul de Resurse pentru participare publică – pe scurt, CeRe, ne-am propus să schimbăm această stare de fapt.

Sunt destui bucureșteni care au nu doar nemulțumiri, dar și idei despre cum acest oraș ar trebui să devină mai prietenos pentru oamenii care îl locuiesc. De la oameni care apără un parc, până la bicicliști și motocicliști, de la cei care folosesc RATB-ul până la locuitori din cartiere în care se construiește ilegal, au apărut destule voci care ar trebui auzite.

logo „Nu aștepta supereroi!”

Viziunea noastră este un Consiliu și o Primărie care au în față o cale largă, bătătorită, accesibilă oricărui cetățean activ, grup sau organizație care dorește să facă ceva pentru ca orașul în care locuiește să fie mai bun.

Pentru a comunica mai ușor cu bucureștenii care doresc să afle mai mult despre consilierii pe care i-au ales ca reprezentanți în consilii, și să se implice într-o campanie de responsabilizare a lor am lansat site-ul www.NuAsteptaSuperEroi.ro, parte a campaniei cu același nume. Campania urmărește desțelenirea drumului cetățenilor către autoritățile de la nivel de capitală și își propune să convingă Primarul și Consiliul General al Bucureștiului să creeze cadrul (drumul, treptele, rampa, ușa, ghișeul, site-ul, sala) prin care cetățenii pot să intre ușor în dialog cu aleșii lor.

Principalele lucruri pe care le cerem de la consilierii generali și primarul municipiului București sunt următoarele:

  • Fiecare din consilierii generali să facă publice pe site-ul primăriei datele de contact, orarul de audiențe și raportul anual de activitate (la 1 octombrie 2013, pe site-ul Primăriei Municipiului București niciun consilier nu avea date de contact, numai 9 dintre ei aveau un program de audiențe și doar unul avea un raport de activitate).
  • Cetățenii să aibă acces în sala Consiliului General al Municipiului București pe durata ședințelor de consiliu.
  • Toate proiectele de hotărâre care vor fi dezbătute de Consiliul General al Municipiului București să fie publicate pe site-ul www.pmb.ro, în termenul legal de 30 de zile înainte de intrarea în discuție pe agenda CGMB.
  • Consultările publice să fie organizate de la ora 18.00, pentru a permite și participarea cetățenilor care au un loc de muncă standard.
  • Site-ul Primăriei București să fie îmbunătățit:
    • Anunțul ședințelor și consultărilor publice să fie vizibil pe prima pagină.
    • Link-urile către proiectele de hotărâre aflate pe ordinea de zi a ședinței Consiliului să funcționeze odată cu afișarea ei.
    • Informațiile prezentate să fie lizibile și într-un format care poate fi prelucrat.
  • Felul în care a votat fiecare consilier să fie consemnat în procesul verbal al ședinței.
  • Bugetul capitalei, inclusiv lista investițiilor care vor fi făcute, specificând sumele alocate și descrierea indicatorilor care trebuie respectați, să fie publicate anual într-un format deschis de date.

Majoritatea acestor cerințe sunt, de fapt, obligații legale care nu sunt respectate.

Pentru o listă detaliată a cerințelor, referiri exacte la textul legilor care le fundamentează, informații detaliate despre fiecare consilier general și noutăți despre campanie:

www.NuAsteptaSuperEroi.ro
Foto: CeRe

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.