Hala Matache nu e în drum

3 martie 2013

Iată cum ar putea să arate strada Berzei, cu Hala Matache pe locul ei:

Miercuri, 27 februarie curent, Muzeul Țăranului Român a găzduit o conferință de presă avertisment privind viitorul Halei Matache, monument istoric LMI 2010 B-II-m-B-18181. Conferința – a doua dintr-o serie lungă pe parcursul căreia vor fi aduse în prim-plan, spre responsabilizare, monumente istorice lăsate pradă degradării – a fost organizată de Ordinul Arhitecților din România, Fundația Pro Patrimonio, Agenția de Monitorizare a Presei Active Watch, Asociația Salvați Bucureștiul.

Față de soluția propusă de autorități, care vizează mutarea halei prin demolare și reconstruire, reprezentanții organizațiilor menționate au pledat pentru păstrarea clădirii pe amplasamentul actual. Argumentele lor sunt trei:

  1. Varianta susținută de Primăria Municipiului București este costisitoare: 600 mii euro în plus față de costurile implicate de protejarea, modernizarea și renovarea halei pe actualul amplasament. Păstrarea pe amplasament a Halei Matache implică:

    1. o protecție (piloți cvasitangențiali cu diametrul de 40cm, la interax de 80cm, cu adâncimea de 8m, timp de realizare 2 luni) către stradă pentru a executa noul canal colector;

    2. închiderea cu bentonită a canalului vechi existent sub hală, acest canal fiind unul dintre motivele invocate de primărie pentru mutarea halei de pe locul ei.

    Hala Matache nu reprezintă deloc un impediment nici pentru lărgirea bulevardului, așa cum a planificat primăria. După cum se arată în simularea prezentată mai sus, circulația pietonală se poate face printr-un portic al halei. Este o soluție implementată cu succes și în alte orașe europene unde zona gării este prin excelență comercială (Viena, Zürich etc.), așa cum a fost această zonă și în cazul Bucureștiului, pe vremea când era respectată, nu demolată. Se poate crea o arteră cu magazine la parterul blocurilor de vizavi de Ministerul Transporturilor, care să lege Gara de Nord de Matache.

  2. În al doilea rând, în plan juridic, sunt neglijate o serie de legi și recomandări ale organismelor internaționale cu atribuții în materie, privind circumstanțele în care strămutarea monumentelor istorice este posibilă. În cazul de față, susțin organizatorii conferinței de presă, ea nu are justificare legală. Mai mult, posibilitatea de a efectua lucrări la hală pe locul actual a fost ignorată de la bun început. Toate cele trei proiecte înaintate Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice au prezentat varianta strămutării, iar în această situație, membrii comisiei nu și-au putut face o idee privind implicațiile ambelor soluții posibile: mutare și păstrare.

  3. În sfârșit, argumente de ordin administrativ: lipsa unei informări publice consistente în toate fazele proiectului și alegerea temei de concurs privind amenajarea zonei. În mod normal, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) este ulterior concursului și reglementează proiectul câștigător. În cazul de față, însă, primăria anticipează mutarea Halei Matache și o include în tema concursului, ca pe o condiție.

Istoric succint al cazului

Încă din 2011, Arhitecții Voluntari au prezentat o soluție alternativă pentru a demonstra că se poate păstra Hala Matache pe locul ei (igienizată, restaurată și reintrodusă în circuitul economic și turistic), cu mențiunea că trotuarul va trece prin porticul halei:

http://arhiforum.ro/proiecte/solutie-alternativa-la-diametrala-buzesti-berzei

Soluția Arhitecților Voluntari a fost premiată în cadrul Bienalei de Arhitectură București 2012. Mai mult, a fost acceptată și asumată de Primăria Municipiului București (PMB) și de Ministerul Dezvoltării Regionale încă din vara lui 2011, fără însă a trece la executare, astfel încât să nu fie amânate lucrările la șosea.

Cu toate astea…

În 2012, domnul Sorin Oprescu, primarul general al Bucureștiului, susținea, conform Mediafax că „Nu pot să curbez atâta linia de tramvai.” Asta deși tot dânsul se declară un admirator al Pragăi, oraș în care liniile de tramvai sunt extrem de curbate în foarte multe locuri, pe străzi înguste, nu late. Acolo orașul vechi este respectat, restaurat și conservat, nu este demolat pentru a construi magistrale cu multe benzi prin centrul orașului, turnuri din sticlă, clădiri de birouri sau malluri, deloc reprezentative pentru zona respectivă. Tot domnia sa a mai precizat, conform aceleiași surse, că trebuie lămurită situația cu Hala Matache, pentru că în proiectul magistralei rutiere Buzești – Berzei sunt cheltuieli fantastice, precizând că hala va fi mutată „exact cu 37 de metri și 20 de centimetri mai încolo”.

Pe data de 30 ianuarie 2013, Comisia Naționala a Monumentelor Istorice a dat aviz pentru mutarea halei Matache. Membrii Comisiei au fost consultați prezentându-li-se trei posibilități de demolare și reconstruire a halei, nu și soluția de a fi păstrată în același loc. Practic, păstrarea halei pe locul ei nu a fost luată in calcul.

Trebuie precizat faptul că „mutare” este un eufemism pentru „demolare cu promisiunea incertă de reconstrucție”. Chiar și în cazul reconstrucției, Hala Matache își va pierde valoarea istorică și locul de simbol central al cartierului care îi poartă numele.

Cât valorează o promisiune

Pe data de 15 iulie 2011, primarul general al Bucureștiului, domnul Sorin Oprescu, a încheiat o înțelegere cu mai bine de 40 de organizații non-guvernamentale, în cadrul unei conferințe de presă comune, la care au participat și reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării Regionale și ai Ordinului Arhitecților din România.

Extras din comunicatul PMB din 2 august 2011 (textul integral este disponibil aici):

„Referitor la Hala Matache, au fost dispuse măsuri de conservare și punere în siguranță până la demararea unui proces de restaurare a monumentului istoric și au fost stabilite următoarele date de temă pentru întocmitorul proiectului tehnic de infrastructură:

  • Păstrarea amplasamentului actual al Halei Matache
  • Păstrarea poziției căii de rulare pe partea de est a Halei, prin diminuarea nesemnificativă a benzilor de circulație, cu respectarea profilului de 4 benzi auto + 2 tramvai
  • Proiectarea trotuarului de vest prin porticul halei in conformitate cu proiectul tehnic final.
  • Devierea canalului colector din poziția actuală sub Hala Matache, în zona circulației auto, cu modificarea soluției tehnice

Se va organiza de către Primăria Municipiului București, cu sprijinul Ordinului Arhitecților din Romania și MDRT, un concurs de soluții de arhitectură, în vederea reamenajării zonei Pieței Matache și a spațiilor publice adiacente, inclusiv integrarea Halei, care va fi inițiat pana la 30 octombrie 2011.”

Ce s-a ales de aceste promisiuni?

Hala Matache Macelaru
  • „Au fost dispuse măsuri de conservare și punere în siguranță”

    După ce inițial au fost aplicate măsuri de conservare, hala a fost abandonată vreme îndelungată, fiind victima unui proces continuu de degradare din cauza indiferenței autorităților care au datoria să protejeze și să restaureze monumentele istorice, nepăzită și vandalizată sistematic.

  • „Păstrarea amplasamentului actual al Halei Matache”

    În septembrie 2012 PMB a anunțat că intenționează să mute Hala Matache.

  • „Se va organiza (…) un concurs de soluții de arhitectură”

    Nu a fost organizat niciun concurs pe această temă.

Există soluții, există și argumente

Există o listă cu 12 argumente pentru păstrarea Halei Matache Măcelaru pe amplasamentul actual, amintind, în același timp, și de obligațiile legale ale administrației publice locale:

http://arhiforum.ro/agora/argumente-pentru-pastrarea-halei-matache-macelaru-pe-amplasament

Ce se (mai) poate face

Putem și noi, ca simpli cetățeni, să trimitem petiții către instituțiile statului, prin care să solicităm:

  • să cheltuiască banii cumpătat;
  • să igienizeze și să întrețină zona Halei Matache;
  • respect față de istorie: să păstreze Hala Matache pe locul unde a fost ea construită și să adapteze amenajarea șoselei moderne, care poate coexista în armonie cu orașul vechi.

Aici puteți descărca petiția „Bună dimineața, București!“ pentru Hala Matache.

Pentru lista instituțiilor cărora le puteți trimite petiția click aici.

„Bună dimineața, București!” nu poate fi reprezentată sau angajată prin cititorii sau voluntarii ei. Orice sesizare sau petiție transmisă oricărei autorități a statului de către cititori va fi redactată de aceștia în nume propriu.

De asemenea, vă încurajăm să ne trimiteți pe adresa redacției (redactie@infobdb.ro) răspunsurile autorităților pentru a publica poveștile de succes și problemele întâmpinate în demersul dvs.

Un comentariu

  1. VICTOR MILAN CIRCIUMARESCU
    5 martie 2013 at 23:46

    FRANTA GEME DE MULTIMEA CLADIRILOR VECHI DE SUTE DE ANI,CARE NU DERANJEA ZA,CI DIN CONTRA PRODUCE MULTA MANDRIE PATRIOTICA.LA FEL GERMANIA,ITALIA ,GRECIA,SI CHIAR BULGARIA.NUMAI NOI DAM DEA DURA TRECUTUL.ASA RAMANEM FARA VIITOR.OPRITI DEMOLARILE DOMNILOR.OPRITI-LE !!!

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.