Cum remediem o aberație urbană?

25 martie 2013

Strada, trotuarul, piața sunt spații publice, amenajate și întreținute de administrația locală (primăriile de sector sau primăria generală), din taxele și impozitele plătite de noi, cetățenii. Nouă însă ne plac? Ne agresează? Ne obstrucționează? Sunt confortabile? Sunt funcționale? NU! Sunt pline de obstacole (chioșcuri, reclame, stâlpi etc.), de lucrări nefinisate, de cârpeli, copacii sunt neîngrijiți, mulți au fost îndepărtați fără rost, unii sunt bolnavi, alții au, mai nou, crengile ciuntite fără motiv, e plin de garduri și stâlpișori care incomodează mersul, asta fără a menționa parcările tolerate pe trotuar și neregulamentare.

În prezent, acest segment de stradă din Piața Iancului este supraîncărcat cu obiecte aglomerate fără o coerență.

În prezent, acest segment de stradă din Piața Iancului este supraîncărcat cu obiecte aglomerate fără o coerență.

Începem un exercițiu prin care încercăm să descifrăm problemele de pe stradă și să căutăm modalitățile în care ele pot fi corectate. Vă puteți implica direct observând cum stau lucrurile pe strada dumneavoastră și acționând conform acestui model, prezentat în continuare: Așadar, dacă parcurgem 150 de metri din trotuarul de pe latura de nord a Pieței Iancului, pe lângă clădirea restaurantului Intermacedonia, întâlnim: aliniamentul de copaci incomplet, un loc unde a existat un copac fiind gol chiar în mijlocul stației de RATB (elementul 1, din fotografia alăturată), multe chioșcuri – o cabină telefonică nefuncțională, un chioșc de flori, un adăpost RATB mai nou, un adăpost RATB mai vechi (elementul 2, din fotografia alăturată), un automat de cartele de telefon (elementul 3, din fotografia alăturată), garduri la marginea trotuarului și care împrejmuiesc copacii, stâlpi pentru iluminat, cabluri și reclame. Pavajul din asfaltul trotuarului este cârpit, pe alocuri denivelat, cu urme de marcaje ale pistei nefuncționale pentru biciclete, cu găuri și capace.

Trecere

De ce este inconfortabilă zona aceasta de trotuar? Chioșcurile sunt construcții temporare, ușor demontabile, care conform legii au perioadă limitată de amplasare pe spațiul public (maxim 2 ani). În stația veche de autobuz însă, încă există (are mai mult de 6 ani) și a fost transformat într-un mic magazinaș. Reparațiile la trotuar se fac de jur împrejur de parcă a prins rădăcină, e de neatins, motiv pentru care noua stație a fost așezată lângă, prin sacrificarea unui copac. Călătorii care urcă și coboară riscă să se accidenteze din cauza ciotului de copac sau a bordurilor dimprejur. Alt obstacol este automatul de cartele telefonice, înfipt exact în dreptul trecerii de pietoni, îngustând astfel capătul acesteia și accesul pietonilor spre trotuar.

Acest spațiu demonstrează lipsa de profesionalism, responsabilitate și coordonare din administrații (stația RATB și trecerea de pietoni sunt menajate de direcția de infrastructură și transport a PMB, iar chioșcurile și automatele primesc aprobare de la primăria de sector). Patru măsuri simple,  ecostisitoare pot îmbunătăți considerabil confortul pe zona prezentată:

  1. desființarea vechii stații de autobuz;
  2. amplasarea stației noi pe locul celei vechi;
  3. plantarea copacului lipsă (un castan, pentru a păstra continuitatea copacilor existenți);
  4. desființarea automatului de cartele telefonice din capătul trecerii de pietoni.

Instituțiile responsabile sunt Direcția de Infrastructură și Transport a PMB, Administrația Domeniului Public din cadrul Primăriei sectorului 2 și Poliția Rutieră (pentru aviz de amplasare a stației RATB). Refacerea pavajului fără gropi și reamenajarea unei piste funcționale pentru biciclete sunt nevoi imediate și se pot realiza după eliminarea obiectelor care incomodează locul și reașezarea celor necesare (stația de RATB).

Realizând nivelul minim de confort și siguranță în utilizare pentru acest spațiu putem să ne punem probleme de funcționalitate și estetică mai ample: eliminarea reclamelor, a cablurilor suspendate, aspectul stației de RATB, indicatoarele de stradă etc. Spațiul public este un bun public, de care noi, toți cetățenii, avem dreptul să ne bucurăm, în siguranță și confort. Gropile, denivelările nemarcate, obstacolele (automate, garduri) așezate aleator cresc riscul de împiedicare și lovire, iar administrația poate fi și trebuie trasă la răspundere în caz de accident. Ocuparea spațiului public cu chioșcuri pe termen nelimitat este un abuz – acesta folosind în interes privat un bun public.

Cu un efort minim, primăriile pot amenaja acest loc pentru a deveni unul prietenos.

Cu un efort minim, primăriile pot amenaja acest loc pentru a deveni unul prietenos.

Foto: Raluca Munteanu și Ioana Maria Rusu
Imagini exemplificatoare: Raluca Munteanu și Mihaela Butacu

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.

doamnei
Raluca Munteanu
București, iunie 2013