De fapt, de drept

Cine și cum deszăpezește

zăpadă

În fiecare an, Primăria are obligația întocmirii unui „Program de măsuri si acțiuni pentru deszăpezirea și combaterea poleiului“.

La 30 octombrie 2013, prin Dispoziția nr. 1130, Primarul General a semnat programul operațional pentru iarna 2013 – 2014 la nivelul Municipiului București.

În cuprinsul acestei dispoziții se regăsesc reglementări cu privire la instituirea Comandamentului de deszăpezire și combaterea poleiului, componența acestuia, unitățile și agenții economici angajați în aceste programe, modul de acțiune în raport de utilizarea arterelor publice, de existența unor obiective sociale și de interes public etc.

Aceeași dispoziție enumeră obligațiile ce revin fiecărui cetățean astfel:

  • Persoanele fizice și persoanele juridice vor îndepărta țurțurii de gheață formați în urma fenomenelor meteorologice și vor curăța de zăpadă și gheață trotuarele aferente imobilelor unde domiciliază sau își desfășoară activitatea, a sediilor de firme, a curților și a terenurilor deținute, fără a depozita această zăpadă pe carosabil sau pe gurile de canal. La imobilele în care la parter funcționează societăți comerciale, magazine sau prestatori de servicii, obligațiile menționate revin acestor unități pe timpul funcționării lor.
  • Toți deținătorii de autoturisme parcate pe carosabil vor lua măsuri pentru poziționarea acestora astfel încât să fie permis accesul utilajelor de deszăpezire și combaterea poleiului.
  • Traseele tramvaielor vor fi deszăpezite de utilajele RATB.
  • În schimb, deszăpezirea și combaterea poleiului pentru stațiile RATB și refugiile pietonale ale stațiilor RATB se execută de către operatorii de salubrizare.
  • Parcările publice și căile de acces către acestea vor fi curățate de Administrația străzilor, care are obligația de a asigura și curățarea tuturor indicatoarelor de circulație.
  • Arterele și/sau trotuarele aferente azilelor de bătrâni, centrelor de copii, căminelor și adăposturilor speciale vor fi deszăpezite tot de operatorii de salubrizare.

Dispoziția Primarului stabilește pentru operatori obligația de a finaliza în maximum 4 ore (urgență 1) de la încetarea fenomenelor meteorologice deszăpezirea arterelor destinate traficului RATB (inclusiv pasaje subterane și supraterane) și a celor pe care se află obiective sociale și de interes public.

Reținem că operatorii au obligația să ia măsuri ca deszăpezirea și combaterea poleiului pentru arterele secundare (care fac legătura între arterele de trafic RATB și cele fără trafic RATB) să se realizeze în condițiile urgenței 1 (adică tot în termen de maximum 4 ore de la momentul încetării fenomenelor meteorologice generatoare).

Imediat după finalizarea urgenței 1, intervine starea de urgență 2, care are un termen de execuție de 4 ore de la declanșarea ei și privește acele străzi care nu au fost cuprinse în programele de deszăpezire.

În termen de maximum 8 ore de la finalizarea urgenței 2, zăpada și gheața ar trebui încărcate, transportate și depozitate (aceasta reprezentând urgența 3 a planului).

Tratamentele de combatere a poleiului trebuie asigurate în maximum 2 ore de la avertizarea meteorologică. Ele trebuiesc deci aplicate anterior apariției fenomenului de polei.

Pentru decontarea lucrărilor, operatorii au obligația de a prezenta PMB zilnic o copie a Registrului de Evidență a activităților.

Direcția Utilități Publice (din cadrul primăriei) are obligația de a verifica mențiunile din aceste registre și, pe teren, îndeplinirea activităților consemnate în registru.

Foto: Ioana Novac

3 comentarii

  1. daniela m
    27 ianuarie 2014 at 02:55

    In aceste dispozitii nu a fost prevazut (cu buna stiinta) ce se intampla cu locurile de acces pentru pietoni pentru traversarea strazii . Deszapezire inseamna in viziunea Primariei ca trec niste masini cu lame care imping zapada de pe spatiul carosabil pe trotoare (asa ca dragi cetateni, degeaba dati zapada de pe trotoar) si nici decum nu se au in vedere si niste adunatoare de zapada, care sa o colecteze si sa o duca undeva, asa ca zapada este impinsa pe trotoare sa ne rupem noi gaturile si picioarele. Tot plugurile in chestiune, cu multa grija fac niste mormane de zapada in toate statiile RATB asa ca urcatul sau coboratul dintr-un mijloc de transport dewvine o adevarata aventura. Domnul primar iese pe traseu sa verifice si isi freaca fericit mainile ca a curatat partea carosabila pentru prietenii lui cu masini tari. Pentru el si subalternii lui, daca nu ai masina…. nu existi! Pietonii sunt ultimul lucru la care se gandesc “respectabilii”, care ignora totasl ca taxe si impozite plateste toata lumea si toti au niste drepturi nu numai cei cu masini.

    • max
      29 ianuarie 2014 at 11:52

      daniela m, foarte corecte observatiile tale. autoritatile se preocupa numai de partea carosabila, ca urmare toata zapada de pe strada ajunge pe trotuare.

  2. Alin
    31 ianuarie 2014 at 17:30

    Sigur ca toate lumea plateste taxe … nu insa la acelasi nivel. Detinatorii de autoturisme platesc “ceva dari” in plus (accize la carburanti, impozit pentru poluare, taxe pentru locul de parcare si asta daca le avem in vedere numai pe cele directe).
    La fel de adevarat este insa ca si pietonii platesc destul pentru ce (nu) folosesc. Caracteristic este insa ca desi si unii si altii platesc -mai mult sau mai putin- nici unii dintre contribuabili nu beneficiaza, in concret, de un serviciu. Automobilistilor li se elibereaza ~banda de rulare~ dar nu mai au locuri de parcare intrucat trotuarul (loc de parcare traditional in Bucuresti) este ocupat de munti de zapada. Drept urmare umbla cu lopetile in masina pentru a-si face un loc de parcare “la destinatie”.
    Pietonii, nu au pe unde circula din cauza acelorasi mormane de zapada. Acolo unde nu e morman de zapada apare un automobil “oportunist”. Pe buna dreptate si ei nemultumiti.
    Povestea o cunoastem, in aceiasi termeni, de zeci de ani.
    Nimeni nu are o solutie.
    Deunazi un agajat al Primariei spunea ca nu stie daca se justifica cumpararea unei masini de topit zapada pentru ca ar costa cam 200.000 de euro bucata.
    Din socotelile mele ar insemna cam o luna din chiria pe care o plateste Primaria pentru noul sediu (1.200.000 euro anual). Eu as cumpara minim 12 masini de topit zapada in locul domnului Oprescu. Altfel ce rost are sa platesc 1.200.000 euro chirie pentru un sediu in care un functionar (sau mai multi) se intreaba daca ar fi rentabil sa cumpere masina de topit zapada ? Sigur ca merita .. in fond platim chiria asta pentru ca functionarii (platiti de noi) sa stea la caldurica si sa faca demersurile pentru a face orasul functional (pentru noi cei care le platim chiria). Adica sa mergem la munca (cu masina daca vrem) sau pe jos (daca avem chef). Altfel, ma intreb si eu … renteaza sa le platim chiria ?

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.